mojacukrzyca.org - strona główna
mojacukrzyca.org - strona główna Ogłoszenia Forum dyskusyjne mojacukrzyca.org Spotkania na czacie Zamów kartę diabetyka
Zamów Kartę Diabetyka | Znajdź lekarza | Najbliższe spotkania | Infolinie | Wyszukiwarka | Karta informacyjna | Ciekawe linki | Media o portalu | Patronat medialny | Partnerzy | Newsletter
Niedziela, 26 października 2014 r. diabetyk24.pl mojacukrzyca.org jest na Facebook'u mojacukrzyca.org jest na Tweeter mojacukrzyca.org jest na NK! Kanał RSS portalu mojacukrzyca.org
Sklep internetowy
Interaktywny test
Artykuły
O cukrzycy
Pompy insulinowe i CGM
Glukometry
Nakłuwacze
Peny
Insuliny
Tabele WW
DME obrzęk plamki
Zdrowe Nogi
Ciekawostki
Spotkania słodkich

Powiększ Poleć znajomym Wydrukuj Dodaj komentarz
Dietetyk radzi

Czym jest hipoglikemia reaktywna oraz jak sobie z nią radzić?
dodano: 17 maja 2011 r.


Monika Adamczyk

Studenckie Koło Naukowe Dietetyków
przy Zakładzie Żywienia Człowieka
Warszawskiego Uniwerstytetu Medycznego,
Sekcja Chorób Metabolicznych
www.skndietetykow.wum.edu.pl



Hipoglikemia reaktywna. Coraz częściej wykrywana, jednak niektórzy tak niewiele o niej wiedzą. Czym jest spowodowana i jak sobie z nią radzić?

Hipoglikemia reaktywna - krótka charakterystyka i objawy

Poposiłkowa hipoglikemia reaktywna, bo tak brzmi jej pełna nazwa, jest stanem, w którym stężenie glukozy we krwi spada poniżej normy, to jest poniżej 55 mg/dl w ciągu 4 godzin po spożyciu posiłku. Towarzyszy temu występowanie charakterystycznych objawów ze strony centralnego układu nerwowego, do których należą m.in.:
  • osłabienie, zmęczenie,
  • splątanie, spowolnione myślenie,
  • mrowienie,
  • drgawki,
  • głód,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia.
W przebiegu idiopatycznej (występującej bez wyraźnej przyczyny) hipoglikemii reaktywnej mogą również pojawiać się tzw. objawy autonomiczne, które obejmują:
  • tachykardię,
  • niepokój, nerwowość, drażliwość,
  • pocenie się,
  • drżenie ciała.
Objawy te pojawiają się w ciągu 2-5 godzin od spożycia posiłku, jednak nie towarzyszy im spadek stężenie glukozy we krwi.



Co może przyczyniać się do rozwoju hipoglikemii reaktywnej?

Poposiłkowa hipoglikemia reaktywna może być wynikiem zbyt gwałtownego wyrzutu insuliny do krwi po posiłku. W fizjologicznych warunkach insulina obniża poposiłkową glikemię do wartości optymalnych, natomiast, gdy jest wydzielana w nadmiarze może doprowadzić do nadmiernego spadku stężenia glukozy we krwi, czyli hipoglikemii. Nadmierna produkcja insuliny po posiłku najczęściej związana jest z istniejącą insulinoopornością (brakiem reakcji komórek mięśni i tkanki tłuszczowej na insulinę, która transportuje do nich glukozę).


Kto jest narażony na jej wystąpienie?

Hipoglikemia jest stanem charakterystycznym dla cukrzycy, jednakże w przypadku hipoglikemii reaktywnej taka zależność nie zawsze występuje. Mogą jej doświadczać osoby nie mające cukrzycy, aczkolwiek u niektórych hipoglikemia reaktywna może być pierwszym objawem rozwijającej się cukrzycy. Hipoglikemia reaktywna może również pojawiać się u osób:
  • z zaburzeniami opróżniania żołądka w następstwie neuropatii (uszkodzenia nerwów obwodowych),
  • po resekcji żołądka (jako tzw. dumping syndrome),
  • z niektórymi defektami genetycznymi tj. nadwrażliwość na leucynę, nietolerancja fruktozy.
Ten typ hipoglikemii najczęściej dotyka osób młodych i szczupłych. Często również obserwowana jest u ludzi, którzy drastycznie schudli oraz u kobiet z lekką nadwagą. Do jej rozwoju w dużym stopniu przyczyniają się nieracjonalne nawyki żywieniowe (zbyt długie przerwy między posiłkami, głodzenie się, unikanie śniadań), spożywanie alkoholu oraz stosowanie diety bogatej w węglowodany, a ubogiej w tłuszcze.

Nawracające hipoglikemie są szczególnie niebezpieczne, bowiem z czasem mogą doprowadzić do pojawiania się deficytów poznawczych, a w najgorszym razie ostra hipoglikemia może zakończyć się śpiączką hipoglikemiczną. W przypadku rozpoznania hipoglikemii reaktywnej bardzo ważne jest więc umiejętne postępowanie.


Jak sobie z nią radzić?

Główną metodą terapii hipoglikemii reaktywnej jest odpowiednia dieta. Postępowanie żywieniowe jest podobne jak przy ”zwykłej” hipoglikemii towarzyszącej cukrzycy i składa się z kilku prostych zasad.

Przede wszystkim należy zacząć regularnie i bez pośpiechu spożywać posiłki. W ciągu dnia posiłków powinno być 4-5, a maksymalne odstępy czasowe między nimi powinny wynosić 3-4 godziny. Pozwoli to zapobiegać nagłemu spadkowi stężenia glukozy we krwi. Bezwzględnie należy również zacząć spożywać pierwsze śniadanie, bowiem z rana organizm jest najbardziej narażony na niedocukrzenie. Ponadto warto pamiętać, że hipoglikemii sprzyja spożywanie alkoholu, w szczególności na czczo, zatem osoby z rozpoznaną hipoglikemią reaktywną powinny unikać spożywania alkoholu a jeśli już to tylko z posiłkiem.

Aby zapobiec nagłemu spadkowi stężenia glukozy we krwi należy również unikać spożywania produktów spożywczych bogatych w węglowodany łatwo przyswajalne, czyli mono- i disacharydy (glukoza, sacharoza). Należą do nich między innymi: cukier, miód, słodycze, ciasta i ciasteczka, pieczywo cukiernicze, gazowane napoje typu cola, soki owocowe (nawet niedosładzane), produkty spożywcze z białej mąki (pieczywo, makaron) oraz produkty słodzone syropem glukozowo-fruktozowym (ewentualnie kukurydzianym) (np. płatki śniadaniowe typu Nesquik, batoniki muesli).

Alternatywą dla nich mogą być produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG), to znaczy takie, które powodują łagodne zwyżki oraz równie łagodny spadek stężenia glukozy we krwi, zapobiegając jej gwałtownym wahaniom w krótkim czasie. Niski indeks glikemiczny jest charakterystyczny dla większości surowych warzyw (wyjątki: dynia, rzepa, ziemniaki poddane obróbce cieplnej), nasion roślin strączkowych, pieczywa oraz przetworów zbożowych z pełnego ziarna i razowych, mleka i nie dosładzanych przetworów mlecznych oraz niektórych owoców np. grejpfrutów, pomarańczy, brzoskwini czy jabłek. Dobrym pomysłem jest również spożywanie w jednym posiłku produktów o niskim indeksie glikemicznym i owoców, które charakteryzują się wyższym IG. Spowolni to znacznie wchłanianie węglowodanów do krwi, a jednocześnie pozwoli na spożywanie owoców, które są bogate w cenne witaminy i składniki mineralne, bez ryzyka wystąpienia hipoglikemii. W tym przypadku ważny jest jednak umiar (maksymalnie 2-3 owoce dziennie, bez względu na indeks).

Indeks glikemiczny posiłku (i tym samym wyrzut insuliny do krwi) może również obniżyć poprzez dodanie do posiłku błonnika pokarmowego w postaci np. otrębów owsianych, żytnich czy też gotowych preparatów błonnika np. na bazie pektyn jabłek. Jest to dobre rozwiązanie, gdy z jakichś powodów nie jest się w stanie spożywać odpowiedniej porcji surowych bądź krótko gotowanych warzyw (3-4 porcje) i gotowanych nasion roślin strączkowych (co najmniej 1 porcja tygodniowo). Trzeba jednak pamiętać wtedy o dobrym nawodnieniu organizmu (2-3 litry/dobę płynów).

Gwałtownym wahaniom stężenia glukozy we krwi, często doprowadzającym do hipoglikemii, można również próbować zapobiegać poprzez spożywanie produktów o wysokiej zawartości węglowodanów (np. pieczywo, kasze, makarony, warzywa, owoce) z produktami stricte białkowymi (np. mięso, wędliny, ser twarogowy), które praktycznie nie mają wpływu na jej wzrost we krwi i przez to ograniczają wyrzut insuliny.

U większości pacjentów z hipoglikemią reaktywną przestrzeganie zaleceń żywieniowych zabezpiecza przed jej napadami. Czasami może być jednak wymagana dodatkowa interwencja lekarska w postaci zastosowania odpowiednich leków.
reklama
Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player


Najnowsze komentarze [6]

Masz swoją opinię na ten temat? Tu jest miejsce, gdzie możesz ją wyrazić! Pisz, komentuj
i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będą tolerowane niecenzuralne wypowiedzi i wulgaryzmy.

~Monika 1979  IP: 89.66.236.xxx(2014-04-15 20:39:26)
Bardzo pomocny artykul. Dziekuje.

~Piotrek  IP: 62.233.211.xxx(2012-10-02 08:38:50)
Jeśli chodzi o spadek cukru w organizmie to polecam zaopatrzyć się w cukier w tubce Jubin.

~ula  IP: 82.139.167.xxx(2012-04-20 09:03:16)
Miałam monitorowany cukier 24/7 przez 3 dni. Okazało się, że ok północy mam spadek cukru do około 100, a później sam rośnie. W efekcie mam rano ok 170-190. Czy może to być objaw hipoglikemii reaktywnej? Bo efekt brzasku to raczej nie jest. Lekarze są bezradni...

~tacz  IP: 213.192.67.xxx(2011-05-25 15:26:18)
to ja to chyba mam, bo jak pije wódke to potem przez następny dzień mam niskie cukry

~Marek  IP: 89.79.103.xxx(2011-05-18 09:54:16)
Bardzo ciekawy tekst. Bardzo mi pomógł.

~wlodek5019  IP: 79.163.157.xxx(2011-05-17 15:49:18)
Nie znam przyczyny mojej hipoglikemi wystąpiła u mnie nagle dwa razy było pogotowie cukier miałem niemierzalny. Teraz już wiem co robić miałem ostatnio też takie incydenty ale gdy poczułem dreszcze,pocenie szybko zmierzyłem cukier (było 40) ale obok łóżka mam miód aktualnie niebywale smaczny od zaprzyjażnionego pszczelaża (klonowy) zjadam 2 łyżki i jestem w formie


Powrót Do góry

mojacukrzyca.org - Dietetyk radzi: Czym jest hipoglikemia reaktywna oraz jak sobie z nią radzić?
Jeżeli na tej stronie widzisz błąd lub masz uwagi, napisz do nas.


Polecamy
Diabetee
Przydatne
Informacje
Wszystko o Accu-Chek
Kącik literacki
Ogłoszenia
Specjalista radzi
Diabetyk
Polecamy
Magazyn PEN
Na komputer i telefon
Ministerstwo Zdrowia
Światowy Dzień Cukrzycy
Cukrzyca tamtych lat
O portalu
Certyfikaty
Redakcja portalu | Napisz do redakcji | Newsletter | O portalu | Media o portalu | Linki | Partnerzy | Nasze bannery | Logo do pobrania | Patronat medialny
Portal mojacukrzyca.org ma charakter jedynie informacyjny. Wszelkie decyzje odnośnie leczenia muszą być podejmowane w porozumieniu z lekarzem i za jego zgodą.
Portal jest prowadzony przez osobę fizyczną wyłącznie w celach osobistych. | Copyright © mojacukrzyca.org 2001-2014 Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ostatnia modyfikacja: Sobota, 25 października 2014 r.