Strona główna Skanuj telefonem! FreeStyle Libre Forum dyskusyjne Facebook Twitter NK YouTube Instagram Snapchat RSS Kontakt
  1. Wiadomości
  2. O cukrzycy
  3. Porady
  4. Sprzęt i leki
  5. Więcej
  6. Przydatne
  7. O portalu
Niedziela, 20 października 2019 r. diabetyk24.pl
Accu-Chek Solo
Sklep dla diabetyków
mylife YpsoPump
Artykuły
O cukrzycy
Cukrzyca typu 2
Odżywianie
Pompy insulinowe
Monitoring glikemii
Glukometry
Nakłuwacze
Peny
Insuliny

Dodaj komentarz
Artykuły

Hipoglikemia. Jak się objawia i jak na nią reagować?
Artykuł sponsorowany, dodano: 23 lipca 2019 r.

Hipoglikemia (polska nazwa pochodzi bezpośrednio od łacińskiego hypoglycaemia) to inaczej niedocukrzenie. Chodzi o stan, w którym stężenie cukru we krwi spada poniżej poziomu uważanego za normę. W naszym kraju, zgodnie z definicją opracowaną przez lekarzy zrzeszonych w Polskim Towarzystwie Diabetologicznym, hipoglikemię diagnozuje się, jeśli badanie przeprowadzone glukometrem wykaże stężenie na poziomie niższym niż 70 mg/dl.
  1. Hipoglikemia - objawy
  2. Hipoglikemia - przyczyny
  3. Hipoglikemia - co robić?
Warto jednak pamiętać, że pełne spektrum objawów w zdecydowanej większości przypadku pojawia się dopiero, kiedy stężenie glukozy spada poniżej 2,8 mg/dl, choć niekiedy niedocukrzenie przebiega zupełnie bezobjawowo lub skąpoobjawowo. To sytuacja szczególnie niebezpieczna, bo mimo tego może mieć katastrofalny wpływ na zdrowie chorego (a nawet doprowadzić do śmierci), który w takim przypadku nie zdaje sobie z problemu. Warto więc powiedzieć kilka słów na temat tego, jak rozpoznać hipoglikemię i jakie kroki podjąć, jeśli podejrzewamy ją u siebie lub któregoś z naszych bliskich.

Hipoglikemia. Jak się objawia i jak na nią reagować?

Hipoglikemia - objawy

W jaki sposób może dawać o sobie znać hipoglikemia? Objawy są bardzo różnorodne, a ich nasilenie zależne jest między innymi od indywidualnej odporności pacjenta oraz tego, jak bardzo spadło stężenie glukozy w jego krwi. Do najważniejszych objawów niedocukrzenia lekarze zaliczają przede wszystkim:
  • zawroty głowy;
  • osłabienie;
  • drgawki i drżenie rąk;
  • głód, często mający postać trudnej do opanowania ochoty na słodycze;
  • ból głowy;
  • wzmożoną potliwość;
  • senność;
  • bladość skóry;
  • trudności z utrzymaniem równowagi (na przykład zataczanie się);
  • problemy z wysławianiem się;
  • nie dający się opanować niepokój;
  • rozdrażnienie i skłonność do wybuchów emocji;
  • zaburzenia widzenia;
  • trudności z pamięcią
Objawy potrafią niekiedy przypominać stan upojenia alkoholowego. To sprawia, że chory nie otrzymuje odpowiedniej pomocy, bo otoczenie niewiedzące o jego chorobie, sądzi jest on po prostu pijany. Dlatego nie należy ich lekceważyć i zawsze udzielić pomocy osobie z takimi objawami - choćby wzywając pogotowie.

Szczególnym rodzajem jest hipoglikemia nocna. Może ona okazać się najbardziej niebezpieczna, bo ani pacjent, ani nikt z jego otoczenia nie zdaje sobie z niej sprawy. Nocnej hipoglikemii można zwykle zapobiec jedząc kolację o odpowiedniej zawartości węglowodanów i nie przemęczając się przed zaśnięciem. Objawami hipoglikemii podczas snu są przede wszystkim:
  • wzmożona potliwość;
  • koszmary senne;
  • zmęczenie i ból głowy po przebudzeniu
Hipoglikemia - przyczyny

Hipoglikemia jest często wynikiem cukrzycy. Może wystąpić, jeśli pacjent źle dobierze ilość insuliny i przyjmie jej zbyt dużą dawkę. Rzadziej okazuje się efektem nieodpowiedniego doboru dawki hipoglikemizującego w stosunku do bieżącego stężenia cukru we krwi. Pamiętajmy jednak, że hipoglikemia może także występować u osób niebędących diabetykami. W takich przypadkach jej przyczyną bywa zazwyczaj:
  • nieprawidłowo zbilansowana dieta (zbyt wysoka zawartość tłuszczu, niska węglowodanów, pomijanie posiłków lub ich mała kaloryczność);
  • zbyt intensywny wysiłek fizyczny przy niedostarczeniu odpowiedniej ilości węglowodanów;
  • spożycie alkoholu;
  • nagły spadek wagi ciała
Hipoglikemia - co robić?

W razie podejrzenia hipoglikemii, należy jak najszybciej działać. Jeśli możemy nawiązać kontakt z pacjentem, a ten jest w stanie przełykać, możemy podać mu żel energetyczny z glukozą, słodycze, słodkie owoce (na przykład banana), sok owocowy lub słodzony napój. Jeśli zaś z chorym nie ma kontaktu, konieczne jest podanie zastrzyku z glukagonu oraz wezwanie pomocy medycznej. Więcej na temat postępowania w takich przypadkach dowiesz się z poradnika na diabetyk24.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, koniecznie polubcie nasz profil na FB!



reklama


XXI Zjazd PTD



Najnowsze komentarze [0]

Masz swoją opinię na ten temat? Tu jest miejsce, gdzie możesz ją wyrazić! Pisz, komentuj
i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będą tolerowane niecenzuralne wypowiedzi i wulgaryzmy.


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Bądź pierwszy, dodaj swoją opinię!


Powrót Do góry



mojacukrzyca.org - Artykuły: Hipoglikemia. Jak się objawia i jak na nią reagować?
Jeżeli na tej stronie widzisz błąd lub masz uwagi, napisz do nas.


Dana Diabecare R
Contour Plus One
Igły Insupen
Przydatne
Informacje
Ogłoszenia
Sklep dla diabetyków
Kącik literacki
Wszystko o Accu-Chek
Specjalista radzi
Polecamy
DiABEtyK
Na komputer i telefon
Ministerstwo Zdrowia
Światowy Dzień Cukrzycy
Cukrzyca tamtych lat
DME obrzęk plamki
Ciekawostki
O portalu

Redakcja portalu | Napisz do redakcji | Newsletter | O portalu | Media o portalu | Linki | Partnerzy | Nasze bannery | Logo do pobrania | Patronat medialny
Portal mojacukrzyca.org ma charakter jedynie informacyjny. Wszelkie decyzje odnośnie leczenia muszą być podejmowane w porozumieniu z lekarzem i za jego zgodą.
Portal jest prowadzony przez osobę fizyczną wyłącznie w celach osobistych. | Copyright © mojacukrzyca.org 2001-2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Ostatnia modyfikacja: Piątek, 18 października 2019 r.

Zadaj pytanie on-line